EÚ koncom minulého roka navrhla zmeny, známe ako emisná norma Euro 7, na
zníženie emisií z nových vozidiel predávaných v Európe s prísnejšími
limitmi na oxidy dusíka a oxid uhoľnatý. Limity by mali vstúpiť do
platnosti v júli 2025.
"Sme proti akýmkoľvek novým pravidlám o emisiách výfukových plynov
(vrátane nových testovacích požiadaviek alebo nových emisných limitov)
pre osobné automobily a dodávky," napísali Bulharsko, Česká
republika, Francúzsko, Maďarsko, Taliansko, Poľsko, Rumunsko a
Slovensko, podľa ktorých nové pravidlá odklonia investície v priemysle.
EÚ sa začiatkom tohto roka dohodla na plánovanom postupnom ukončení
predaja nových áut na fosílne palivá do roku 2035. Zákaz spaľovacích
motorov je kľúčom k ambicióznym plánom bloku stať sa do roku 2050
"klimaticky neutrálnym" s nulovými čistými emisiami skleníkových plynov.
Znečistenie ovzdušia spojené s cestnou dopravou je podľa Únie
zodpovedné za 70.000 úmrtí ročne.
Návrh požaduje zníženie emisií oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, ktoré
spôsobujú smog a kyslé dažde, o 35 % v prípade osobných áut a 56 % pri
nákladných autách a autobusoch v porovnaní s predchádzajúcimi
pravidlami.
Automobilový priemysel je proti prísnejším normám pre benzínové a
naftové vozidlá a trvá na tom, že budú mať veľmi malý pozitívny vplyv na
životné prostredie, keďže priemysel smeruje k elektromobilom. Upozornil
pritom, že do roku 2025 nebude pripravený aplikovať túto normu, ktorá
povedie tiež k zdraženiu vozidiel. Tento sektor pritom v Európe
zamestnáva 13 miliónov ľudí.
Environmentálni aktivisti naopak tvrdia, že limity EÚ nestačia na
riešenie znečistenia ovzdušia, a obviňujú Brusel, že sa podvolil tlaku
automobilovej lobby.
Všetkých 27 členských štátov musí nájsť spoločnú pozíciu napriek
rozdielom predtým, ako začnú pravdepodobne napäté rokovania s Európskym
parlamentom.
Francúzsko a Taliansko majú veľký automobilový priemysel, ale nie taký
veľký ako Nemecko. Taliansky minister obchodu Adolfo Urso vyzval v
pondelok Európsku komisiu, aby bola "rozumná a pragmatická".
Nemecko, najväčší výrobca automobilov v EÚ, text nepodpísalo, ale už
predtým vyjadrilo obavy z prísnejších noriem pre svoje podniky. Nemecká
koaličná vláda zelených, sociálnych demokratov a liberálov sa snaží
nájsť spoločnú reč v tejto otázke.